Graceland

Ni som tidigare har läst på min hemsida om festivalerna i Bad Nauheim. 1-2 och 3 om Elvis Presleys vistelse i Tyskland. (dunedal-50yearsontheroad.com) Får nu tillfälle att följa med mig till U.S.A. Och Memphis i delstaten Tennesse där Elvis Presley hade sitt hem Graceland nu ska jag ge er läsare möjligheten att följa med mig till Memphis och Nashville och året är 1988. Många av er läsare har säkert varit där men hål till godo med min upplevelse och berättelse.

Häng med nu åker vi! Jag flög till Seattle på U.S.A:s västkust där jag hyrde en bil för att korsa kontinenten till New York. Jag åkte den vackra kustvägen 101 från Seattle till Los Angeles. I Los Angeles hälsade jag på Lars Ferling några dagar.

Och även en vecka på Hawaii. Flygfoto över Honolulu.

Men mitt syfte var att korsa kontinenten USA. I Sankta Monica och (LA) Los Angeles började Route 66 som jag ville åka på  till New York. och även ett stop i Memphis och Elvis Presleys Graceland.

Route 66

Route 66 heter också Will Rogers Highway och mycket har besjungits om denna väg, bland annat. Get your kicks on Route 66. Den går från Sankta Monica till Detroit. Jag körde i den mån det gick, mycket har tagits bort och heter i dag Inter State 40. Jag körde av i Oklahoma city, där Route 66 viker av mot Detroit. Mitt mål var Little Rock och Memphis. Väl framme i Memphis, "Snurrade jag runt lite" för att hitta ett Hotell som låg någorlunda nära Graceland.

Efter att checkat in på hotellet. Som låg intill motorvägen Inter State 55. Bestämde jag mig för att vila upp mig till efterkommande dag och det spännande besöket på Graceland.

Det var tidig morgon och efter en sedvanlig amerikansk frukost med "pannkakor, sylt och svagt kaffe" bar det i väg ut på Inter State 55 och sedan till avfart 58 och in på väg 51 som även heter Elvis Presley boulevard.

Väl framme vid Graceland köpte jag en parkerings ticket och parkerade hyrbilen, med spänd förväntan gick jag till byggnaden där man kunde köpte en Ticket Book.

En Ticket Book, I den fanns olika biljetter för inträde till de olika sevärdheterna.

Som ni ser på biljetten nedan Tour No 1, hängde jag på låset på morgonen, har man åkt så här långt ville man inte missa något.

Tour No 1

Det är ingen idé att jag skriver en massa text.

Utan fotona får tala för sig själva, se och njut.

En karta över området var bra att ha.

Min första ticket (biljett) gick till Elvis flygplan Hound Dog II

Lägg märke till de fyra motorerna på det lilla planet. Elvis var inte så förtjust i att flyga utan ville vara säker på att inget stannade! (flygrädd som han var).

Flygplanet Hound Dog II

Mitt nästa besök blev till flygplanet Lisa Marie. Elvis flygplan Lisa Marie också utrustat med 4 motorer.

Interiören i det stora planet Lisa Marie. Längst bak i planet fanns en stor säng med alla bekvämligheter. Det blev bara 2 kort som jag tog med blixt när en uniformerad kvinna kom fram och sa. No Flash. Ingen Blixt. Tyvärr!

Nu var jag på väg till (present shopen) Gift Shop.

Be my teddy Bear. Allt hade en anknytning till hans sånger, Eller vad sägs om teatern, If i Can Dream.

Nästa anhalt var restaurangen. Heartbreak

The Kings Heartbreak Hotell

Ett minne från Gift Shopen. Be my teddy Bear.

Nu var det dags att stiga på Shuttle bussen. Som tog mig till Elvis Presleys hem Graceland.

Framme vid grinden "och sesam öppna dig"

Vilket den gjorde!

Vid infarten till Graceland stod en skylt med information om Elvis Aron Presley.

Lägg märke till alla hälsningar på muren till Elvis.

På muren var det skrivet på varenda tegelsten.

Äntligen framme.

Följ med in.

Inga besökare fick gå upp för trappan det var privat område.

Något att spela på för Elvis. Även en 4 meter lång soffa.

Efter att gått genom huset och ut på baksidan där bilarna stod, dessa hade stor betydelse för Elvis, helst Cadillac skulle det vara men några andra märken fanns också som Tex. En Studz.

Denna jeep från 1960 var med i filmen. Blue Hawaii.

Den mest betydelsefulla bilen för Elvis var denna Pink (rosa) Cadillac som han köpte till sin mor Gladys.

Vi går vidare till meditation garden som Elvis lät bygga.

Elvis Presleys grav med hans slogan T.C.B. Taking care of business.

Sista intressanta plats på vägen ut från Graceland var hans stora turnébuss som han själv tyckte om att köra.

En mer detaljerad beskrivning finns att läsa här om turnébussen.

Nu har ni varit med mig en hel dag på Graceland. Nu fortsätter vi till Countryn och Västerns mecka Nashville Tennesse.

Nu har vi lämnat Memphis bakom oss, och är ute på Interstate 40 igen som går till Nashville men fortfarande kvar i delstaten Tennesse där många kända artister kom från.

Ett besök på The Grand Ole Opry var ju ett måste där alla de stora artisterna har uppträtt. Vad sägs om Johny cash, Roy Orbison, Elvis Presly, Dolly Parton, Judy Carter, Jim Reeves och många andra stora artister.

Nu stod jag i RCA:s Studio i Nashville där många berömdheter har varit och sjungit in sina hits. jag kanske kan göra ett försök som Elvis gjorde. I Recording Service i Memphis 18 juli 1953.

Här har de mest berömda artisterna varit och spelat in sina låtar. Uppe till höger sen ni studion. Och denna Cadillac  fick Elvis av RCA:s studio när den 6 te guldskivan var klar. 45 varvare. Dessa hängdes upp i taket på bilen. Kolla in!

The Golden Cadillac. Denna bil står i Nashville.

Ja nu börjar resan i Elvis fotspår i USA att ta slut. Jag lägger med några foton som jag tog på denna bil som var utrustad med allt som man kunde önska sig på den tiden. Vad sägs om! Kylskåp. Tv. Skoputsmaskin. m.m.

Taket på Cadillacen lyfts upp automatiskt. För att man skulle se utrustningen bättre.

Häftigt eller hur men typiskt U.S.A.

Nu var jag nöjd och belåten med Memphis och Nashville. Och min resa fortsatte till, Chattanooga och Smoky Mountains. Där Dolly Parton har en park som heter Dollywood.

Här sitter jag på motorhuven på den bil jag hyrde och njuter av det fina vädret. En lincoln Cotinental Mark V. Cowboyhatten köpte jag i Arizona. Efter 850 mil var jag så framme i New York och på väg hem. Nu hade min dröm gått i uppfyllelse att få korsa kontinenten U.S.A. "Från kust till kust".

Kunde det blir ett bättre avslut? " fotot" "NEJ".

Ps. Städerskan på hotellet tog kortet.

Jag får hoppas att ni har haft en trevlig stund med min berättelse!